Designhotell uten divanykker

Men med en ydmyk holdning for sitt fag. For hotell er et fag, og nye Thon hotel Stavanger innfrir så til de grader.

 

Gradestokken viser rett rundt 0 tallet, og vinden river gjennom ullkåpen. Regnet er som vanlig nådeløst i Stavanger, som nakent tar i mot alt Nordsjøen har å by på av vinterstormer. Heldigvis er veien fra kollektivtrafikken og bort til det nye hotellet jeg skal få se på, kort. Vel inne i resepsjonen hos Thon hotel Stavanger blir jeg tatt varmt imot av både resepsjonisten og de sterke fargekombinasjonene lobbyen har å by på. Og det er skikkelig deilige farger.

frokosten_3
Hotellets direktør, Olle Aulin tar meg i mot, og tar seg tid til en omvisning på hotellet som ligger i hjerte av Stavanger sentrum. Aulin er svensk, men jeg forstår raskt at han er mer bereist i Norge enn meg, og har bodd flere steder enn underskrivende.  Aulin har i hele sin hotellkarriere vært i Thon hotels. Han er dedikert, og med et hjerte som tydelig brenner for Thon hotels. Noe som kommer tydelig frem i samtalen vår. Han kan fortelle begeistret om grunntankene til Thons verditenkning, og jeg forstår det ligger i ryggmargen hans.

 

A fantastic hotel with incredibly nice staff

 

Thon hotel Stavanger
Direktør ved Thon hotel Stavanger, Olle Aulin

Slik lyder en av tilbakemeldingene som er å finne på TripAdvisor sine sider. Gjesten anbefaler hotellet på det varmeste, og trekker frem personalets varme tilstedeværelse og den fantastiske frokostbuffeten. Når en blar seg nedover gjesters tilbakemeldinger, er responsen utelukkende positiv. Personalets mottakelse og service sammen med frokostbuffeten blir prisgitt gang på gang. TripAdvisor lyver ikke.
Tilbake til vår herlige svenske. Jeg er interessert i å høre hvordan det er å jobbe på et nytt hotell, i Stavanger, i nedgangstider.

– Det er helt klart nedgangstider i Stavanger, og det merker også vi på Thon hotel Stavanger. Det skjerper oss, og vi vet vi må vinne gjestene. Det vi ser er at når gjestene har vært her en gang, kommer de veldig ofte tilbake. Derfor er vi opptatte av å gi gjesten det lille ekstra. Vi elsker jobben vår, og det skal gjestene våre få merke. De skal få oppleve den lille ekstra gesten.

 

Gi et eksempel på hva den lille ekstra gesten kan være?

– Det kan være alt fra å servere kaffen ved bordet i restauranten. Om gjesten ikke ønsker kaffe, skal de få tilbud om en annen type kaffe eller te, juice eller noen annet som ganen måtte begjære av drikke til frokosten. Den lille ekstra gesten er å vise gjesten veien helt frem til treningsrommet, gjøre dem oppmerksomme på de ekstra fasitlistene og serveringstilbudene vi har inkludert for alle våre gjester, eller noe så enkelt som å hjelpe til med bagasjen eller en veibeskrivelse.

 

Hvordan jobber dere sammen som et team i Thon hotel Stavanger?

– Vi er opptatt av å løfte hverandre opp, og å bruke hverandres styrke. Det må være høyt under taket, og alle skal få kunne komme med kreative innspill og utfordre hverandre, uansett stilling eller avdeling. På den måten blir hverdagen mye mer interessann, og vi får det beste ut av hverandre.

frokosten_1

 

Dere i Thon kjeden har lagt stor vekt på frokostkonseptet deres, hvordan er det blitt motatt?

– Vi får så mange gode tilbakemeldinger, det er utrolig gøy. Gjestene setter pris på det store utvalget av varme og kalde retter, hvordan de på en hygiensk og delikat måte blir presentert, og kvaliteten på 13988262_556289774561431_7545988823297573820_omaten blir lagt merke til. Vi ser at måten maten blir presentert på har utrolig mye å si for totaltopplevelsen. Maten som krever varme, skal være varm helt til siste gjest er servert, og ostefatet skal se like delikat ut for siste gjesten som for den første. Dette krever både de ansattes våkne blikk, men også at serveringsutstyret innfrir de strenge kravene vi stiller på frokostbuffeten vår.

 

Hva synes du er det viktigste når gjesten skal spise hos dere?

– Først og fremst servicen. Maten kan være så god og delikat fremstilt som bare det, men hvis de møter en sur servitør, er hele opplevelsen ødelagt. Når dette er på plass, er det selvsagt maten og presentasjonen. Atmosfæren i restauranten har også mye å si. Hvem vil vel nyte deilig mat på vonde stoler, eller i et kaldt lokale? De varme fargene i restauranten vår favner gjestene og skal få de til å ville sitte lenge og bare nyte maten. Og musikken i restauranten skal være riktig og avslappende.

 

14047313_556289677894774_8369797030307081388_o
 
Hva tenker dere på når det kommer til valg av råvarer?

– Etter etableringen og innkjøringen har vi nå satt fokus på kortreist, lokal mat. Vi har et appellerende grunntilbud, hvor vi skal tilføre lokalmat. Her i Rogaland er det jo et fantastisk utvalg å ta av, og kokkene har fått som utfordring å finne mer ut av hvilke tilbud som er. Foreløpig kan vi nevne at vi har ost fra Stavanger Ysteri, et lokalt ysteri som holder til i Stavanger øst.

 

“Fantastic hotel definitely the best at our Norway trip»

Nok en tilbakemelding om Thon hotel Stavanger fra TripAdvisor. Jeg får en rundtur på hotellet der jeg får se loungen der det serveres kveldsmat og som nytes til utsikt over Stavangers travle byliv. Frokosten og kveldsmaten er alltid inkludert i overnattingsprisen på Thon hotel Stavanger. Loungen er en grønn lunge i hotellet, og nok en gang spiller interiøret på fargesterke kontraster, og overraskende elementer. Vi lar oss overbevise. Rommene har samme uttrykk, og fremstår som elegante, og med alt et hotellrom bør inneholde. Gode, romslige senger, og egen kaffemaskin sørger for den lille ekstra luksusopplevelsen, sammen med gratis Farris på alle rom. Det ligger mye i de små detaljene Thon og Olle Aulin brenner for.
 

Dagen etter er det min tur å oppleve frokost buffeten. Jeg er spent, er den like bra som gjestene har gitt tilbakemelding om, og har Thon nok en gang klart å få frem en vinnerkanditat til «Twinings Best Breakfast», eller «Norges beste hotellfrokost»?  ( Som har blitt kåret av Haugen gruppen siden 2015, og blir i 2017 arrangert for 13. gang. *)  I 2016 var det Thon Hotel Lofoten som tok den gjeve 1. plassen i kåringen, tett etterfulgt av Thon Hotel Rosenkrantz i Oslo på en verdig 2. plass.
 

Svaret er ja. Jeg blir møtt av en smilende servitør, som raskt etter jeg har satt meg ved et ledig bord, spør om jeg det er en type drikke jeg kunne tenke meg å begynne måltidet med. En rykende varm cappuccino blir servert like etter, og standarden er satt. Atmosfæren er rolig, tross til full restaurant, og musikken gjør at folk senker skuldrene og nyter den sene søndagsfrokosten. Brød og bakst blir servert i Craster-flow system, laget av tre i høy kvalitet for å sette to streker under kvalitetskravene Thon stiller til seg selv. Videre er utvalget av varmretter godt, lekker presentert, og i appetittelige mengder. Her er det ingen bakker eller chafing dishes fulle med bacon som bader i eget fett, men bacon, egg og sopp servert på støpejernsgrill og i støpejernsgryter som både gir en lekker visuell opplevelse, og som er uslåelige på varmebeholdning. Kjøkkenet er åpent, og kokken Veronica jobber tillitsvekkende med å servere gjestene en god smaksopplevelse. En mann lener seg over og stiller et spørsmål om maten, og Veronica forklarer. Videre er både pålegg, grønt og yoghurt-serveringen lekkert anrettet, og det er bare å forsyne seg. Måltidet ble avsluttet med «dagens lille fristelse», lekkert anrettet i små gourmetglass, som avrunder frokosten på en deilig måte. Nok en gang detaljer som innfrir.
 

Jeg blir stolt av å jobbe for 2080.no, et firma med et så stort og lekkert utvalg av kvalitetsprodukter, og som kan være med å heve frokostopplevelsen gjestene rundt meg sitter igjen med. Jeg er inspirert etter praten med både Olle Aulin, og kokken Veronica. Inspirert av å høre om deres stolthet for faget og hotellet sitt. Jeg har fått se et sluttprodukt som holder en høy kvalitet, men mest av alt sitter jeg igjen med et inntrykk av hva som betyr mest for hotellet. Menneskene som hver dag bestreber for å gjøre sitt beste for at gjestene skal ha et godt opphold. Jeg vet hvertfall at jeg kommer igjen. Snart håper jeg.

 

frokosten_5

Twinings Best Breakfast

* «Twinings Best Breakfast», eller «Norges beste hotellfrokost», er kåret av Haugen-Gruppensiden 2005, og arrangeres i 2016 for 12. gang.

* Konkurransen går ut på at om lag 400 hoteller over hele lander vurderes av en uavhengig jury i tillegg til Haugen-Gruppens konsulenter som består av kokker og sommelierer. Kriteriene hotellfrokostene vurderes ut i fra er blant annet kvaliteten på produktene, utvalg, presentasjon, informasjon til gjestene, service, atmosfære, renhold og ryddighet.

* Deretter kåres fylkesvise vinnere kåres, før en jury er i sving noen måneder for å plukke ut finalistene. De tre beste hotellene inviteres til premieutdeling utpå høsten.

* Scandic Nidelven (tidligere Rica Nidelven) i Trondheim har vunnet kåringen 10 av de 11 foregående gangene.

* Stephen Twining, 10. generasjon Twining, er kåringens beskytter.

Kilde: Horecanytt