Thon Hotel Harstad i sensommer drakt

Klar luft møter oss på vei ut av flyet. Snaue to timer gjennom vakker natur er vi i Harstad, Lofotens inngangsport. Vi sjekker inn hos hyggelig personell på Thon Hotel Harstad som ligger sentralt ved kaia og i hjerte av Harstad.

Når restauranten åpner seg i enden av andre etasje, oppleves det som en lunge i hotellet. Fargene, stemningen og atmosfæren gjør at man automatisk føler seg velkommen. Utsikten over Vågsfjorden med fjellene bak er slående.

 

Vi møter Nils Aune, kjøkkensjef ved Thon Hotel Harstad. Nils har begge beina godt plantet på jorden, og i løpet av samtalen får vi oppleve en kjøkkensjef med hjerte for råvaren, og at måten det blir presentert på ikke er tilfeldig.

 

Hotellet med sin 140 rom huser disse sensommerdagene indere, tyskere, sveitsere, hollendere, italienere og nordmenn på ferie i eget land. De kommer for naturen og de kommer for maten. Thon Hotel Harstad har et imponerende belegg i sommermånedene, og gjennomsnittet gjennom hele året er også bemerkelsesverdig høyt. Det er fullt på hotellet, og gjestene trives.

Thon Hotel Harstad

Dere ble Wild Card i Twining Best Breakfast sin konkurranse i år, hva tror du er grunnen til at dere kommer så høyt opp?

– Nei, det svaret skal du få i morgen når du selv får oppleve og smake på frokosten vår. Nils legger ikke skjul på at han er stolt, men han er samtidig ydmyk når han snakker om arbeidshverdagen hans og sine medarbeidere. Vi er veldig opptatt av at gjestene våre skal oppleve det lille ekstra hos oss. Vi serverer kaffe ved bordene, er tilstede om de ha noen spørsmål, og buffeten skal alltid se tiltalende ut, selv langt ut i måltidet. Maten ved Thon Hotel Harstad skal holde en høy kvalitet på alt understreker Nils. Et eksempel på dette er at vi hver dag henter inn ferskt brød fra en lokal baker her i Harstad.

 

Hvor mange frokoster serverer dere i løpet av et år?

Det blir vel snakk om ca 55.000 frokoster i året. Frokosten er det viktigste måltidet for en hotellgjest. Og hver enkelt av de 55.000 skal få en ekstra god opplevelse når de spiser hos oss. Det seg være en turist fra India, eller en som bor hos oss og arbeider i industrien i området.

Thon Hotel Harstad

Er du opptatt av at dere bruker lokale råvarer hos Thon Hotel Harstad?

Ja, så langt det lar seg gjøre. Som sagt bestiller vi brød og bakevarer fra vår lokale baker hver dag, noe som selvsagt er langt dyrere for oss enn å ha brød i fryseren. Men det er viktig for oss å vise frem Harstad på den måten også. Kjøtt og fisk henter vi også lokalt. Nå er det slik at vi serverer mye fisk, og trenger mye fisk. Når det ikke er nok å hente her, har vi fast leveranse på fisk fra Vesterålen. Men det skal være fra Nord Norge avslutter Nils med et bestemt smil.

 

Hva tenker du på når det kommer til valg av utstyr, og hva er du mest fornøyd med?

Jeg tenker selvsagt økonomi når det kommer til valg av utstyr, at det skal kunne ha flere bruksområder, men det skal også se pent ut. Vi ønsker at gjesten skal kunne oppleve maten med alle sansene sine når de er i restauranten vår, så da har presentasjonen mye å si. Jeg er ekstra fornøyd med treverket fra Craster og Lava grytene. Lava grytene bruker vi mye for å holde maten skikkelig varm når den står fremme i buffeten. Og så er de fine å se på i tillegg. Craster produktene bruker vi i brødbuffeten og til å lage nivåer i buffeten.

Thon Hotel Harstad

 

Foruten frokosten, har dere flere måltider?

Frokosten i ukedagene varer fra 06.30-10.00, og i helgene er det fra 07.00-11.00.buffet8

Utenom dette har vi konferansemat til kursdeltakere og vi jobber mye med catering.

I sommer leverte vi hele 2500 middager til festspillene. Så har vi konfirmasjoner, bryllup, jubileer og den store julebordsesongen. Bare når det gjelder konfirmasjoner har vi fullbooket for flere år fremover humrer Nils. Men – vi skal utvide, for vi ser tydelig behovet for mer plass til både de vanlige frokostgjestene, og til selskap, arrangementer og julebord. Det gleder jeg meg til, det er mye spennende som skjer hos Thon Hotel Harstad fremover, avslutter kjøkkensjef Nils fornøyd.

 

Selve opplevelsen

Neste morgen har jeg tatt på vekkerklokka litt tidligere enn vanlig, og sitter klar for frokost alt 06.30. Interiøret og belysningen gjør at det er en behagelig atmosfære i rommet, og lydene blir dempet av akustikkplater i hele taket. Det ligger kanskje mellom linjene at jeg ikke er en morgenperson, men det er flere som meg, så slike detaljer blir takknemlig registrertThon Hotel Harstad når jeg får servert kaffen ved bordet. Buffeten er over all forventning. Det bugner. Jeg tar en runde for å bare se på alt de har å tilby gjestene. Brød fra bakeren, alt fra luftige, hvite rundstykker til ekte, ferskt rugbrød. Utvalget innen pålegg er nok det beste jeg har sett, og lokale varer er tydelig representert. Hjemmelaget er det også. Yoghurten er delikat selv etter et følge på nærmere 50 indere har forsynt seg, og det samme med varmbuffeten. Det gir en litt ekstra god følelse å kunne hente seg speilegg rett fra stekepannen, eller eggerøre fra gryta. De sterke gule fargen gjør seg godt mot de røde Lava grytene, og øker appetitten ytterligere. Baconet ligger sprøtt på Lava grillen, og bader ikke i sitt eget fett. Alt er så vakkert presentert at en utstyrs nerd som meg blir lettere rørt.

Maten er god, dagen er god og jeg nyter soloppgangen over Vågsfjorden i ro og fred, kun avbrutt av en hyggelig jente som spør om jeg ønsker påfyll av kaffen. Ja takk.

Thon Hotel Harstad

Litt senere samme morgen, treffer vi Odd Kåre Pettersen, hotelldirektør ved Thon Hotel Harstad. Pettersen har lang erfaring innen hotellfaget, og kommer opprinnelig fra Tromsø. Han ledet tidligere de to hotellene Thon har i Hammerfest, og har før det igjen en lang merittliste innen hotell og restaurantdrift.

 

Hvordan er det å være hotelldirektør ved Thon Hotel Harstad?

Jeg trives veldig godt i jobben min. Jeg elsker Harstad og naturen rundt her. Grunnen til at arbeidsplassen min er så god, er takket være de ansatte. Vi har et veldig godt miljø her, og jobber stadig for at det skal holdes slik. Når jeg har fornøyde ansatte, har jeg også fornøyde gjester. Mine ansatte jobber hver dag for å gjøre det ytterste for at gjestene skal ha et godt opphold hos oss. Min jobb er å gjøre mine ansatte fornøyde og hjelpe de i å gjøre jobben sin.

 

Samtalen med Odd Kåre gjør inntrykk. Men det er jo så riktig det han sier. Han gir sine ansatte æren for suksessen Thon Hotel Harstad er, og er nok samtidig en god leder og  læremester å forholde seg til, som holder en stødig hånd over driften av hotellet.

 

Takk for oss – vi kommer gjerne igjen!